Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

AVI NESHER - PAST LIFE, i moje wspomnienie z planu filmowego

Opublikowany 2015/12/03

Po raz pierwszy prezentuję tak obszerną biografię zagranicznego reżysera, ponieważ miałam zaszczyt zagrać w jego filmie PAST LIFE, a AVI NESHER- to jeden z najbardziej uznanych izraelskich reżyserów. Także producent filmowy, scenarzysta i aktor.

Avi NesherAvi Nesher

Avi Nesher urodził się 13 grudnia 1953 i wychował w Ramat Gan w Izraelu. Jest synem dyplomaty rumuńskiego pochodzenia,  jego matka pochodzi z Rosji. W 1965 roku przeniósł się z rodziną do Stanów Zjednoczonych. W wieku szesnastu lat ukończył liceum, studiował stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Columbia. W 1971 roku wrócił do Izraela i służył w Sayeret Matkal - izraelskiej jednostce Sił Obronnych Izraela (nazywanej także Jednostką 269 lub Jednostką 262)

Filmy Aviego w ciągu ostatnich 10 lat istotnie przyczyniły się do rozwoju i wzrostu rangi izraelskiego kina na świecie. W tym okresie cztery izraelskie filmy były nominowane do Oscara, a Nesher wielokrotnie był wyróżniany i określany jako jeden z największych filmowców Izraela wszechczasów.

W 2008 roku otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmowym w Jeruzalem.  W 2009 otrzymał nagrodę „Cinematic Excellence” na Festiwalu Filmowym w Hajfie i przyznano mu gwiazdę w Alei Gwiazd – co jest zaszczytem rzadko spotykanym wśród reżyserów. W 2010 Nesher otrzymał prestiżową nagrodę „Landau Award"  za doskonałość w sztuce.

 

Najnowszy film Neshera z 2013 roku pt. The wonders spotkał się z entuzjazmem krytyków i okazał się wielkim sukcesem kasowym w Izraelu.

Yair Raveh – izraelski krytyk filmowy określił go mianem "najlepszego izraelskiego filmu, który zachwyca wszystkich, którzy kochają kino"

Inny krytyk filmowy - Alissa Simon – określiła The Wonders  jako inteligentny, stylowy i wyrafinowany film z gatunku dramedy (z elementami dramatu i komedii).

Premiera filmu The wonders  odbyła się na Międzynaorodowym Festiwalu Filmowym w Toronto.

Przypomnijmy, że w 1978 roku, Avi Nesher wyreżyserował i wyprodukował swój pierwszy film, pt. HaLahaka opowiadający o trupie wojskowej – podobnej do izraelskiej  trupy Nahal.

W filmie zagrało wielu czołowych aktorów i muzyków z tamtej epoki, w tym Gidi Gov, Gali Atari, Sassi Keshet i Heli Goldenberg. W produkcji wykorzystano muzykę Yaira Rosenbluma, wówczas dyrektora muzycznego  w Militarnej Grupie Nahal należącej do Sił Obronnych Izraela.

W Izraelu produkcja HaLahaka odniosła sukces komercyjny (obejrzało ją 600,000 widzów) i zyskała miano filmu kultowego.

W 1979 roku, Nesher wyreżyserował swój drugi film, Dizengoff99, opowiadający o - trzech przyjaciołach (w rolach głównych: Anat Atzmon, Gidi GOV i Meir Suissa) mieszkających razem w mieszkaniu przy ulicy Dizengoff, czyli w samym centrum nocnego życia w Tel Awiwie.

Film oparty jest na doświadczeniach samego Neshera, który też kiedyś mieszkał z dwoma przyjaciółmi w Tel Awiwie.

Ścieżka dźwiękowa filmu zawiera utwory wykonywane przez Zvika Pick, Riki Gal, Gali Atari oraz inne izraelskie zespoły. Ten film również był wielkim hitem w Izraelu (obejrzało go 400 000 widzów) i również osiągnął status filmu kultowego.

W 1980 Avi Nesher wyreżyserował film HaPakhdanim, który odniósł umiarkowany sukces komercyjny (120 000 widzów).

Później Avi kontynuował karierę w Stanach Zjednoczonych. Przeniósł się do Hollywood,  gdzie w 1982 wyreżyserował izraelsko-amerykański film fantasy pt. She, opowiadający o dwóch braciach próbujących ocalić swoją porwaną siostrę.

W 1984 Nesher napisał, wyreżyserował i wyprodukował film pt. Rage & Glory  opowiadający o żydowskim ruch oporu w Palestynie w 1942 roku przeciw Brytyjczykom, którzy wciąż byli u władzy kolonialnej w regionie. Film wywołał burzę polityczną, a także został doceniony przez międzynarodowych krytyków filmowych, a w 2001 roku został wyróżniony przez Lincoln Center Film Society, jako jeden najważniejszych filmów w ostatnim pięćdziesięcioleciu izraelskiego kina.

W 1985 roku, Avi Nesher wyprodukował film pt. Shovrim, opowiadających o grupie młodych ludzi robiących film w formie opery rockowej parodiującej historię biblijną Dawida i Goliata.

Po obejrzeniu Rage & Glory  producent Dino De Laurentis przekonał Neshera do przyjazdu do Hollywood. W efekcie Avi Nesher napisał i wyreżyserował film science fiction pt. Timebomb dla Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - wyprodukowany przez Rafaellę De Laurentiis oraz z udziałem m.in. aktora Michaela Biehn.

W 1993 roku Avi wyreżyserował film pt. Doppelganger (Sobowtór) dla 20th Century Fox, z udziałem Drew Barrymore. Oba filmy zostały nagrodzone na prestiżowym Avoriaz Science Fiction Film Festival we Francji.

Po amerykańskich sukcesach, Avi Nesher w 1998 roku wyprodukował, i wyreżyserował film pt. The Taxman z Joe Pantoliano w roli głównej, opowiadający o serii krwawych morderstw.

Film zebrał doskonałe recenzje – zachwycano się nim m.in. na łamach The New York Times, a także w telewizji NBC, gdzie określono go mianem kinowego klejnotu, którego nie można przegapić.

W 2001 roku Avi Nesher wyreżyserował horror pt. Ritual z udziałem Jennifer Grey i Tima Curry, a w 2004 roku wyreżyserował, wyprodukował i napisał film pt. Turn Left at the End of the World poruszający temat osadnictwa żydowskiego i konfliktów pomiędzy osadnikami na pustyni Negew w Palestynie w latach 60-tych.

W filmie wystąpili Neta Garty, Liraz Cherki i Ruby Porat Szoval. Film stał się największym sukcesem kasowym Izraela, staje się również jednym z najlepiej ocenianych filmów epoki. Aż 8 razy był nominowany do nagród Izraelskiej Akademii, a wygrał trzy nagrody.

W 2005 roku, Nesher wyreżyserował eksperymentalny dokument polityczny pt. Oriental,  o Porozumieniu Camp  David, za który otrzymał nagrodę "Spirit of Freedom" na Festiwalu Filmowym w Jeruzalem.  

W 2007 roku na Festiwalu Filmowym w Toronto odbyła się premiera, filmu pt. Hasodot (Sekrety), opowiadającego historię dwóch młodych, żydowskich kobiet: Noemi (Ania Bukstein) i Michel ( Michal Shtamler), których losy splatają się w izraelskim mieście – Safed.

Film został pokazany na ponad 50 międzynarodowych festiwalach filmowych i okrzyknięty "jednym z najlepszych izraelskich filmów ostatnich lat". Amerykański krytyk filmowy Andrew Sarris nazwał go "jednym z najlepszych filmów roku."

W 2010 Nesher napisał, wyreżyserował i wyprodukował film pt. The Matchmaker, inspirując się powieścią izraelskiego pisarza Amira Gutfreunda pt. When Heroes Fly. Akcja filmu rozgrywa się w Hajfie w 1968 roku i opowiada o nastolatku, który przeżył holokaust i pracuje w roli swata par.

Swat również miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Toronto, a rok później zdobył nagrodę „Silver Plaque” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago.

NAGRODY AVIEGO NESHERA

  • Director award, Avoriaz Fantastic Film Festival 1992
  • Director award, Taromina Film Festival 2004
  • Spirit of Freedom award, Jerusalem Film Festival 2005
  • Best screenplay, Jackson Hole Film Festival 2007
  • Lifetime achievement award, Israeli Film Festival 2007
  • Lifetime achievement award, Washington Jewish Film Festival 2010
  • Landau award for cinematic excellence 2010

FILMOGRAFIA

  • HaLahaka (literally "The Band", Hebrew, 1979)
  • Dizengoff 99 (Hebrew, 1979)
  • She (English, 1982)
  • HaPakhdanim (literally "The Cowards", Hebrew, 1983)
  • Shovrim (literally "Breaking", Hebrew, 1985)
  • Rage & Glory (literally "Rage and Glory", Hebrew, 1985)
  • Time Bomb (English, 1991)
  • Doppelganger (English, 1993)
  • Savage (English, 1996)
  • The Taxman (English, 1999)
  • Raw Nerve (English, 2000)
  • Ritual (English, 2001)
  • Sof Haolam Smola (literally "Turn Left at the End of the World", Hebrew, 2004)
  • Oriental
  • Hasodot (literally "The Secrets", Hebrew, 2007)
  • Pa'am Haitty (literally "Once I Was", Hebrew, 2010)
  • Plaot (Hebrew, 2013)

***

 

MOJE WSPOMNIENIE Z PLANU FILMOWEGO „PAST LIFE”

 

Alina FalanaAlina Falana

 Agencja Aktorska SKENE kilkakrotnie informowała mnie, że wysyła moje zdjęcia na, w pierwszej fazie casting tzw. zdjęciowy. Wedle mojej wiedzy wszystkie agencje wysłały swoje propozycje, więc było ich tysiące, jak to zwykle bywa, wiec przyjęłam to do wiadomości i zapomniałam. Podejrzewam, że reżyser obsady ALINA FALANA z wytwórni Filmowej OPUS FILM miała nie lada problem, ile z nich wysłać reżyserowi, bo to on osobiście decydował, kto ma przyjechać już na zdjęcia próbne do Łodzi.

 

***

 

Na początku- 5 października br. zaproszono mnie na zdjęcia do Łodzi, po których nie spodziewałam się większych sukcesów, więc postanowiłam spotkać się w studio z Piotrem Chołodeckim, aby ten dzień nie był podróżą straconą.

 

 

 

 

 

 

Już na sam mój widok Pani Alina znieruchomiała

- Boże jak pani wymalowana, to rola biednej Żydówki!

Ponieważ traktowałam ten casting, jak świetną zabawę, a chciałam być zarejestrowana- tak jak wyglądam na co dzień powiedziałam

- To wielki zaszczyt, że mogę brać udział w castingu w Pani reżyserii, ale proszę nagrać wizytówkę tak, jak teraz wyglądam, a potem pójdę do łazienki i zmyje makijaż, czerwoną szminkę i zdejmę kapelusz.

Tak też się stało. Wizytówkę w języku angielskim nagrałam w swoim image, Po czym „rozmalowałam się” , zdjęłam biżuterię i powiedziałam tekst.

Wróciłam do Warszawy, postanowiłam pospać dłużej następnego dnia, więc wyłączyłam telefony. Tym czasem już rano dzwoniła kilkakrotnie Mirka ze SKENE, aby zapytać- czy zgodzę się na postarzenie do roli Pani Weinberg, bo jeśli tak to mam tę rolę.

OCZYWIŚCIE!!!- powiedziałam, nie wierząc do końca, że to się dzieje naprawdę….

W filmie o międzynarodowej obsadzie zagrało zaledwie 5 POLAKÓW.

 

 

13 października do Wytwórni Filmowej na Chełmskiej w Warszawie przyjechał osobiście AVI NESHER.

 

 

Po raz pierwszy spotkałam się z taką precyzją i dokładnością, że reżyser tej rangi przez niemal godzinę dobiera ze wszystkimi detalami kostium dla aktorki.

Kolejne zaskoczenie- to praca na planie….

Tym razem Avi był jakby nieobecny, absolutnie pochłonięty swoim projektem. Ze strony polskiej dużym wsparciem był polski reżyser BOGUSŁAW BIELAŃSKI i śmiem sądzić, że gdyby nie on zdjęcia nie przebiegałyby tak sprawnie. Dziękuję Bogusiu za wsparcie i wszelkie uwagi.

 

 

Wielkie podziękowania należą się też mojemu filmowemu mężowi- ZBYSZKOWI WALERYSOWI – naprawdę wybitnemu aktorowi, z którym wywiad również zamieścimy na naszym portalu, a także całej ekipie ze strony polskiej

 

 

 

 

 

 

 

 

Najważniejsze jednak było stwierdzenie samego reżysera, po zakończeniu już zdjęć

TERESA- PERFECT!!!

To było niezapomniane przeżycie i wielki zaszczyt.

Polityka cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?